sobota 15. listopadu 2008

mBank - platit? Nemusím....já nemusím....

Jsou tomu už skoro dva měsíce, co jsme si zvolil svou (opravdu jen a jen mojí!) banku. Po urputném hledání a zjišťování plusů a mínusů všech v reklamách a na ulici často viditelných bank jsem našel jednu, která nabídla výjimečné podmínky. Tohle nebude propagace, za kterou jsem dostal zaplaceno (protože jsem nedostal :( ), ale jen výčet plusů a mínusů banky, kterou jsme si vybral a ignoroval všechny "komerční" a předražené banky, které by se mohli všechny jmenovat "Tady platíte za vše". Jako student jsem si volil banku z mnoha důvodů, ale vyhrála cena. Zní to možná podivně, ale mít někde konto a ještě platit za každý měsíc skoro 100Kč se mi opravdu nechtělo. Někomu to nepřijde jako velké peníze, ale dát za rok cca 1200Kč (více zde) za to, že nějaké bance dáváte vlastní peníze a oni vás ještě odrbají na každém halíři, nebylo nic pro mě. Tak jsme hledal a hledal až jsem našel mBank. Proč jsem nezvolil klasickou banku se studentským účtem? I přes všechny úlevy pro studenty a výhody oproti klasickým účtům pro obyčejné lidi jsou studentské účty jen odlehčenou verzí bez pár nesmyslných plateb, ale stále s pár platbami. Takže mBank je vybrána a co je na ní tak jiné?

MBance nic neplatíte. Ano opravdu neplatíte. Druhým měsícem mam účet u této banky (mKonto i eMax, tomu se budu věnovat později) a nemohu si stěžovat. Tedy až na pár drobností, které vyplývají z principů podobných bank. Samotnou registraci jsem provedl přes internet a po telefonické domluvě s příjemnou paní jsem se zastavil v mKiosku v Praze v domě Kotva. Po necelých 5 minutách jsem odcházel s podepsanými papíry a snad kromě "neaktivovaného účtu" (nějak jim to blblo a na můj mobilní telefon nechtěla přijít potvrzovací smska) jsem byl nadmíru spokojen. MBank je postavena na systému čistě internetové banky. Uživatel má plný přístup ke svému účtu díky Internet banking, což je dnes již u většiny bank pravidlem, ovšem celá komunikace s bankou lze provádět pomocí internetu nebo telefonu. Webové rozhraní Internet Bankingů není nic extra, je strohé a jednoduché, ale většině uživatelů by to nemělo dělat problém. Naopak jednoduchost chvílemi potěší a neotravují pestrobarevné zbytečnosti v okně s účtem. Raději přejdu k účtům. Osobně mám mKonto, které je klasickým bankovním kontem. Lze z něho provádět všemožné klasické operace. Dostanete k němu platební kartu, která je vám zaslána z Polska maximálně do 3 týdnů (u mě to netrvalo více jak týden). Sami si ji podepíšete, zaktivujete a zvolíte (ano, zvolíte!) si vlastní PIN v internet bankingu. Příjemné, že? K mKontu jsem si ještě přibral eMax spořící účet, kde lze s úrokem 3,5% spořit své peníze. Úrok běží neustále, takže je vám každý měsíc navyšována částka na spořícím účtu a neděje se to jednou za rok z celkové hodnoty peněz po celou dobu. Můžete posílat peníze nebo s nimi platit pomoci další karty, kterou lze objednat přímo při registraci. Kdykoliv můžete své peníze ze spořícího účtu převést na své mKonto. Tahle drobnost mě opravdu hodně potěšila, protože po spoření u Raiffeisen banky už opravdu nechci čekat celý rok (a více) na možnost sáhnout si na vlastní peníze. Jediné "překvapení" u eMaxu pro mě zatím byla "daň z připsání úroku", který naposledy činila... 6Kč. Směšné, že? Ale jediný "odečet" za dva měsíce provozování účtu... K eMaxu už toho asi není více co říci, takže zpět k mKontu.


Tento klasický účet je opravdu příjemný. Tady překládám odkaz na sazebník, kde si každý "nevěřící" může přečíst, za co opravdu bude platit. U platební karty zaujme určitě výběr, který může pro někoho být velmi výhodný a například pro mě nemůže být lepší. První 3 výběry v každém měsíci jsou zdarma a další za 15náct korun. Kde? Kdekoliv, platí pro jakýkoliv bankomat a pro časté výjezdy do ciziny tu mBank připravila bez limitní výběr zdarma po celém světě (více v sazebníku). Krom tohoto a všech kolonek "zadarmo", které obsahuje sazebník jsou tu určitě i zápory banky. Těch není moc a jsou velmi individuální, ale jsou. Jako příklad záporů se snažím uvádět sám sebe. MBank není klasickou bankou, s pobočkami na každém rohu jako tomu je u KB nebo ČS, ale využívá síť menších "poboček" takzvaných mKiosků a Finančních center. Ani jedno bohužel pro mě není v Pardubicích a při mé poslední návštěvě Prahy jsem do jednoho zašel a potvrdil svou registraci k bance (mimochodem, toto lze provést i na dálku, registrací na internetu a žádostí o podpis přes kurýra. Ten přijede a vy vše podepíšete a jste po aktivace účtu, který sami provedete právoplatnou součásti mBank). Těchto poboček je necelých 30cet a budou se určitě objevovat stále častěji a snad i v mém městě. Seznam poboček zde. Z toho plyne další zápor a to je vkládání peněz na účet. Lze jej provádět na pobočkách, v mém případě je nejblíže Hradec králové s pobočkou v OC Futurum, převodem z jiného účtu a nebo "podivnými" machinacemi přes Sazku. Pro někoho může být také problematická platební karta, která není embossovaná, ale lze s ní platit přes internet. Podrobnosti o kartě zde. Podle všeho se chystá a stále probíhají vylepšení, nejen na kartě, ale také na systému a přístupu banky k majitelům svých účtů. Tomu napomáhá nejen mBank blog ale také fórum, kde si i sami uživatele poradí, když je potřeba (a proč řešit něco, co před námi řešilo 100 lidí?:-))).


Pokud tyto zápory překousnete, dostanete banku, která je opravdu velmi levná (nechci psát zadarmo, v Česku se v toto označení nevěří:))) a jednoduchá. Na někoho bude banka působit odtažitě a neosobně, například moje maminka je ze "staré školy" a raději vše provádí přes přepážku (výběry, vklady...) než přes internetový bezhotovostní styk. Ale tímto směrem jde většina bank a doby, kdy se čekali dlouhé fronty v bankách pro vklad své výplaty/důchodu/apod. jsou dávno pryč... Snad ještě drobnost, mBank patří pod skupinu Commerzbank, takže snad některým vzroste důvěra k této poměrně mladé bance v Česku.

mKonto ve zkratce:
  • bezplatný přístup ke kontu pomocí internetu a telefonu
  • založení a správa účtu zdarma
  • platební karta Visa Classic zdarma
  • tři výběry měsíčně z jakéhokoliv bankomatu zdarma
  • jen u nás: výběry z bankomatů v zahraničí zdarma
  • odchozí i příchozí platby zdarma
  • možnost nastavení trvalých příkazů a šablon plateb zdarma
  • aktivní i pasivní inkaso i SIPO zdarma
  • to vše bez limitů na tok peněz - tato nabídka platí jednoduše pro všechny
Proč mBank ANO:
- cena za účet a operace s ním
- jednoduchost
- nemusíte nikam chodit

Proč mBank NE:
- (individuální) problémy s vklady
- (individuální) pobočky a jejich počet
- image - zatím poměrně neznámá banka, nad jejíchž kvalitou a bezpečností budou někteří z počátku pochybovat

Jeden zajímavý odkaz pro všechny zákazníky, kteří by chtěli další kartičku nebo kalendář s mBank:

http://mbank.aciano.eu/ - stránka s několika drobnostmi, které potěší

Další názory na mBank:

mBank - recenze a zkušenosti z Čech i Polska
mBank - reálné zkušenosti s účtem
mBank diskriminuje své stávající zákazníky

PS: pokud by jste se chtěli stát zákazníky, tak můžete dát vědět a při registraci by jste zadali moje číslo a dostal bych bod do věrnostního programu (chci totiž propisku mBank s Usb flashkou:-))) ale když ne tak nevadí :-)

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

K mBank jsem přešel zhruba před rokem. Naprostá spokojenost až do dneška. Chci zaplatit zálohu na ubytování v zahraničí (EU) a zjišťuji, že s mBank nemohu vůbec posílat platby do zahraničí. Tak teď honem najít kamaráda, který může.. Jak trapné v dnešní době.