středa 20. května 2009

Tisk v PDFku aneb jak jsem tiskl všechno znovu

V zemi velmi velmi vzdálené před dávnými časy, stala se nepěkná věc.

Jak už tak bývá zvykem ve třetím ročníku vysoké školy s blížícími se státními zkouškami, tvořil jsem bakalářskou práci. Vytvořil jsem něco okolo 52 stránek a spokojeně jsem vše psal ve Wordu. Pro tisknutí jsme zvolil, jak je u mě zvykem, "práci" jednoho z rodičů (z důvodů ochrany osobních dat nejmenovaný rodič:))). Pro jistotu (kompatibilita je potvora) jsem převedl Word do PDFka. Tak si říkám, je to v suchu.... o to větší údiv přišel, když se mi 3 vytisknuté práce (dohromady asi 160 stran) dostalo do ruky. Už na první pohled bylo něco špatně... mezera nalevo a nahoře byla nějak velká a já si stále říkal, je to jen sen a za chvíli uslyším slavné škrábání nabroušené oceli o zeď... jedna...dvě... No sen to nebyl a mě čekalo domácí tisknutí dvou kopií ve správné velikosti. Kde byla chyba? Jeden centimetr nahoře a 0,5 cm vlevo navíc ... Což mě nejen šokovalo, ale vyvolalo nutnost sednout si k počítači a zjistit "PROČ SAKRA!". Výsledek hledání se dostavil po necelé minutě a byl natolik primitivní, až mě to zarazilo. V Adobe Readeru 9 je totiž nastavený primární tisk na "Měřítko stránky: Přizpůsobit na tisknutelnou plochu". Přesně tak, primární tisk v PDFku NENÍ 100% identický s vámi prohlíženým originálem. Výsledek je změněn na 97% a patřičně posunut... Smutný fakt, který lze jednoduše změnou nastavení měřítka na "žádné" s klidem vyřešit, ale kdo si nevšimne nebo s podobnou věcí nepočítá, bude nemile překvapen. Pro lepší představu níže vložím obrázky původního "97 procentního" tisku a později opravená verze pomocí "žádného měřítka". Nemusím snad dodávat, že 97% změna se týkala i písma, které tak neodpovídalo plánované velikosti 12, ale 12*0,97 :-D.




Ukázka primárního nastavení tisku v Adobe Reader 9




Důkaz místo slibů - Vlevo špatný a v vpravo správný tisk
(klikni a zvětší se:)))

Jaká plynou ponaučení z tohoto incidentu, o kterém doufám nečetli ochránci tropických pralesů...:

1. NIKDY nespoléhat na chytrost a promyšlenost původního nastavení.
2. VŽDY se dívat na současné nastavení a zamyslet se, zda to takhle opravdu chceme.
3. VŽDY se podívat na náhled a zamyslet se, zda odpovídá.
4.
NIKDY si nemyslete, že je program chytřejší než vy a udělá vše co chcete bez nutnosti mu to "povědět".

Doufám, že po téhle malé chybičce se to již nebude opakovat a to nejen v mé rodině, ale také v mém okolí, které jsem ihned se zprávou "jak tisknout v PDFko" otravoval :-)

F*Djkoma

Žádné komentáře: