čtvrtek 28. ledna 2010

Dojmy z Imaginaria doktora Parnasse


Mnohými milovaný a jinými zatracovaný snílek Terry Gilliam se 4 roky po svém posledním filmu Krajina přílivu vrací s nejnovějším, ale opět problematickým projektem, Imaginariem doktora Parnasse. Nebyl by to starý dobrý Terry, kdyby se mu při natáčení něco nestalo..., tentokrát je v tom však naprosto nevinně. Heath Ledger, jehož příběh se už možná učí i v hodinách dějepisu na amerikých školách, měl ztvárnit "hlavní" postavu. Jeho smrt byla však tragédií nejen pro rodinu, dcerku a přátele, ale také pro Gilliama, který neměl film stále dotočený. Jak se vypořádat se smrtí herce? Natočit vše znovu? Ne, to by nebyl Terry, aby nevymyslel něco naprosto úchvatného, co vás v podstatě zasadí do sedačky. Přijal trojici "náhradníků" Johnny Depp, Jude Law a Colin Farrell a dotočil s nimi potřebný materiál. Na první pohled to zní šíleně, opak je však pravdou. Materiál, který vám následně popíšu, a bych vám přiblížil, o čem film je, to z části vysvětlí sám, zbytek řeknu já:)

Doktor Parnassus (Christopher Plummer) miluje sázky a konečně potkal někoho, kdo sdílí tuto jeho vášeň, samotného ďábla jménem Nick. Parnassus touží po jediném a tím je nesmrtelnost, kterou získává. Je už však starý a tak když o pár století déle potká ženu svých snů i svého srdce, vsadí se s Nickem znovu. Nick však za ženu Parnassova života chce jediné, jeho budoucí dceru v den jejích 16. narozenin. Parnassus souhlasí, ale ještě si sám neuvědomuje, jaké to bude mít důsledky... O mnoho dalších let déle, putuje doktor Parnassus se svým kočovným divadlem současným Londýnem a rozmýšlí nad osudem jeho dcery, která má za 3 dny 16. narozeniny a Nick se na její krásu velmi těší. Karty však předpovídají, že do života všem vstoupí oběšenec Tony (Heath Ledger, Jude Law, Johnny Depp, Colin Farrell). Ten má pomoci doktorovi a jeho "družině" pokusit se splnit poslední sázku s ďáblem a přivést mu 5 duší skrze tajemné zrcadlo, které je branou do fantazie...

Karty jsou vrženy... :-D

Právě ve zmíněném zrcadle je ukryt velký trumf Gilliama a řešení, které mu pomůže vypořádat se s odchodem Heatha Ledgera. Takzvaný svět za zrcadlem je místo plné představivosti vstupující osoby, ale zároveň výsledkem tranzu doktora Parnasse. Je to svět nekonečně barevný a pohlcující, v kterém se propojuje to dobré (nebe) i špatné (peklo) z člověka. Gilliam si tak našel místo pro všechny své nápady a samotný Salvador Dalí by se asi tetelil blahem. Představivost bývalého Monthy Pythona nezná mezí a současně bere dech. Digitální efekty jsou pro něj jako stvořené, protože jsou dnes už relativně levné, těžko je zničí hurikán a prakticky není ničím omezen. Teď je otázkou, zda je to dobře, protože Terry se chvílemi ztrácí ve svém imaginárním světě a realita jako by mu byla naprosto odcizena. Jeho svět je krásný, promyšlený, chvílemi se vrací ke svým starším filmům, ale je tu také cítit občasné obsahové prázdno. Osobně mě hodně zaskočilo zasazení potulného divadla do současnosti... Chápu ten kontrast,(chladný betonový svět vs. barevná fantazie plná nápadů a emocí) i to lpění na zvycích, ale někdy v 50. letech minulého století by příběh působil možná lépe...

Ve filmu si dejte pozor na zrcadlo, nejen to co je za ním je zajímavé. Během děje se střídají zrcadla s průchodem ("celofán" na obrázku) a skutečně, se sklem:)

Vize světa za zrcadlem jsou poměrně originální, i když žebřík do nebe mi trochu připomínal jistou pohádkovou fazoli, ale příběh o sázce s ďáblem Nickem se k tématice Fausta přímo přiznává. Ničemu to nevadí, protože divák stejně přišel na hlavní atrakci, a těmi jsou Gilliamovi nápady, které dokáží uchvátit i přes chvílemi kostrbatější příběh. Druhá polovina filmu totiž nabere trochu jiný směr a nejen já jsem byl překvapen z vývoje postavy Tonyho... Přestože mě to tolik nezaujalo, má to svou logiku, protože tři klíčové fantazie (kde je Heath zahrán "náhradníky") mají hlubší pointu a úmyslně skrze ně poznává "amnézií" (?) nemocný Tony sebe sama. Čtveřice herců postavě dává zajímavý rozměr a všichni odvádějí vynikající výkony. Herci obecně ve filmu plní své role opravdu skvěle, ať výborně slizký a současně elegantní ďábel Nick nebo krásná Lily Cole jako dcera nesmrtelného doktora. V jejích 22 letech hrát šestnáctiletou dívku vzhledem k její něžné kráse není problém, i když jisté erotično je z ní hodně cítit (Gilliam má mladé herečky rád odjakživa, viz Uma Thurman v Baronovi:)). Ani humor není filmu cizí, i když je spíše skrytý a chytrý (Tony okrádající nadšenou ženu o její šperky:)).


Působivý trailer v plné síle(mimochodem je tam hromada záběrů z úplného konce filmu:))

Film, který není pro všechny, ale pokud máte velkou fantazii, máte rádi světy za zrcadlem a necháte se unášet Gilliamovými nápady, budete spokojeni. Do dokonalého filmu to má hodně daleko, ale imaginace velkého hračičky, to funguje skvěle. Terryho návrat do mladých let.

PS: jak je to tedy s tím Heathem a jeho proměnami?:) Jiní herci ho hrají ve scénách za zrcadlem ve fantaziích jiných lidí, což je i překvapivě logické (bohaté dámičky si přestavují "jiné" krasavce, když si svět mohou vytvořit sami).

PPS:odchod ďábla Nicka ze scény na konci je... geniální:)

Hodnocení: 70%

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Viděl autor této recenze film?

Djkoma řekl(a)...

vzhledem k tomu, že to jsou dojmy z filmu tak asi ... ano ;-) proč? snažil jsem se příliš neprozradit

Kristína řekl(a)...

jajaja, tak ja sa spytam inak, kolkokrat si videl ten film? zachytil si detaily, ktore mnohym unikaju. bravoooo

Djkoma řekl(a)...

Kristína:pouze jednou:)určitě mi ještě pár detailů uniklo nebo jsem je nezmínil...

Kristína řekl(a)...

Dakujem za skromnu odpoved, tesim sa na dalsie komentare a recenzie z Tvojej dielne :)