pondělí 26. července 2010

Inception - zamyšlení (spoilery)

TENTO TEXT VYZRAZUJE DĚJ A DŮLEŽITÉ OKAMŽIKY FILMU INCEPTION, DOPORUČUJI NEČÍST PŘED SHLÉDNUTÍM FILMU.

Inception je pro někoho rychlá zábava bez myšlení, ale pro většinu je to zdroj zajímavých teorií a možných interpretací. Možných významů je dost, každý si věří něčemu, ale argumenty létají z jedné strany na druhou. Je pravda někde tam venku, resp. má se pravda opravdu nalézt nebo je záměrem právě samotné myšlení a pochyby vyvolané uměleckým dílem (filmem)? Na internetu se už začala objevovat obrovská spousta nápadů a teorií, které zahlcují diskuzní fóra všeho druhu (snad i rybáři už mluví o rybách v Inception, což mě přivádí na otázku, kde je zvěř?:-)). Osobně zde rozepíšu ty, které mě samotného napadly a postupně je domýšlím (i s chybami) do konce...

Závěr je ...

A: Realita. Tady je více možností, protože realita na konci neznamená, že jsme se celou dobu vědomě procházeli mezi snem a realitou. Po shlédnutí filmu, jsem o konci v realitě nepochyboval, ale postupné promýšlení různých linií a významů (Ariadna, vztah Cobb-Mall, podoba první návštěvy "limbu", samotný totem...) přináší pochybnosti do jinak "jednoduché" linie. Vnímání celého filmu jako "pravdomluvného" sledování vložení snu, kdy autor divákovi vše říká popravdě a v ničem neklame je s ohledem na Nolanovy kvality dosti naivní, ale většina diváků u ní pravděpodobně skončí.

What's the most resilient parasite? An idea.

Představme si, že celý film je opravdu realita a vše je tak "jednoduché", jak se zdá. Co potom znamená poslední scéna, v které Cobb roztočí totem a odchází za dětmi? Dříve než totem spadne je scéna zakončena a nabíhají titulky. (přestože si osobně myslím, že točení totemu v realitě= před pádem a ve snu=neustálé točení je ohromně rozdílné a to závěrečné rozhodně naznačuje realitu, tak...) Co to udělá s divákem? Nolan tímto obrazem vloží do mysli diváka jednoduchou myšlenku a to pochybnost nad celým vyzněním filmu (a současně udělal další krok v psychologii Cobbovy postavy, která udělala krok od svých obav z reality/snu). Snadný způsob manipulace, který se dá předvídat, ale ukazuje na neuvěřitelnou sílu jednoduchosti a obrazu plnícího umělecký záměr(=vnuknout myšlenku). Odchod Cobba bez znalosti výsledku točení je ovšem čistý klid v duši, smíření, že takhle to chtěl(a je jedno, jestli je to sen či realita, dosáhl svého). I kdyby všechny ostatní argumenty naznačující, že film je celou dobu jen sen, šli jakkoliv zanést pod stůl, tenhle tu vždy zůstane a vzadu v myšlenkách bude naznačovat, že vše nemusí být tak jednoduché, jak se zdá na první pohled...

"Who would want to stay in a dream that long?"
"Depends on the dream."

B: Sen. Co je pak všechno sen a podíváme se vůbec do reality? Na internetu najdete asi 5 různých možností, ale já bych se držel při zemi. Pro chápání Inception jako filmu odehrávajícím se ve snové realitě a ne v realitě samotné je asi nejlepší druhé shlédnutí. Divák poté vnímá všechny dialogy, především Mal, v jiném kontextu (znalost jednoho shlédnutí dovolí jiný důraz na vnímání spojitostí, ale také detailů, jako prstýnek:)) a dosti naznačují. Pokud chápeme Inception jako jeden víceúrovňový sen, dostáváme se úplně jinam, než ve smyslu reality. Cobb, jako pravděpodobně tvůrce vlastního snu, který již přestal vnímat rozdíl mezi snem a realitou, je pronásledován vlastním pocitem viny (svědomím) ze smrti manželky. O jeho pronásledování se on pouze baví, divák nic potvrzující jeho domněnky neuvidí (kromě Mombasy?). Akce, kvůli které je nucen dát dohromady tým pomocníků a vydat se do mysli Fischera, je pak hlubší cestou do jím vymyšleného světa na jehož konci je vložení myšlenky. Ale kam? Fischer a jeho trezor nemusí nutně být hlavní smysl, ale jen prostředek, jak se vinou zničený Cobb vrátí do "světa", kde žil s Mal a ukončí své trápení. Určitě si všimněte Ariadny, která ve stylu té mýtické, vede Cobba celým labyrintem snů(!) až k cíli. Funguje skoro jako terapeutka, kterou vnitřně Cobb od prvního okamžiku uznává a věří ji (například scéna s důvěrou o pravdě ohledně Cobbových schopností zasahovat do Fischerových snů...ale znovu, co když to je vše jen další vrstva Cobba podvědomí? Pak by jeho ovlivňování mělo jasný základ). Tím, že je vše v Cobbově mysli by se vysvětlovalo mnohé, ale mnohé se také komplikovalo. Moje zásadní otázka je, jak by Cobb mohl vytvořit tak dokonalé a funkční postavy jako je Artur, Eames a další? Jak by se mohlo stát, že Artur nezajistí informace o Fischerově ochrance (tady by šlo říci, že Cobbovo podvědomí se nějak chrání, aby se nemohl dostat hlouběji), když je v podstatě Cobb Arturem a spojují je stejné vědomosti, i když si je neuvědomují? Otázek bude i více...

Docela důležitý význam získává také Pustina neboli Limbo. Ve filmu je řečeno, že je to "poslední"(??!) úroveň ve snu, do které spadnou ti, co ve vyšších vrstvách zemřou. Ovšem Cobb se ve svých myšlenkách vrací do období, kdy si Mal budovali vlastní svět. Mluví o tom, že se dostali, co nejhlouběji (nebo něco v tom smyslu), ale šlo o limbu? Později se dozvíme, že z limba vede cesta do vyšších úrovní skrze smrt, kterou Cobb s Mal podstoupí na kolejích (proto symbol vlaku procházející celým filmem). Jenže smrt v limbu vás nepošle zpět do reality, ale pouze do vyšší úrovně, takže by se Mal a Cobb probudili v levelu výš a Mal by se stále v hlavě točil totem, který tam Cobb uzavřel (ALE! Fischer má vlastní trezor "pro myšlenku" ve třetí vrstvě snů (Snow Fortress), tudíž jak by ho Mal mohla mít v limbu? Pokud tedy trezor není v každé hlubší vrstvě..). Zásadní je ve filmu to, jak doslovně a zákonitě můžeme chápat různá vysvětlení postav. Vezměte si takový totem-> musí být opravdu tím, za co ho postavy vydávají? Co když je to pro Cobba jen odraz stavu jeho mysli, jeho spokojenosti s realitou nebo klidu? Pak by nebyl totem signálem realita/sen, ale Cobbova vědomí, což by se ve snu dalo dobře pochopit:)

V každé teorii, kterou diskutéři i různí kritici nabízejí, jsou malé díry, které zatím nemohly potvrdit jednoznačně žádnou z nich, ale to je právě dobře! Vždyť všechen tenhle kolotoč právě dělá Inception tak výjimečný, zajímavý a nejednoznačný. Klasický divák si vezme svou "realitu" a odejde spokojen s dobrým filmem, další divák si hledá pravdu v neustálém hledání detailů a opakování dialogů a poslední skupina bude jen nadávat, že jim něco uniklo, za což nemohou a film je tak automaticky hloupá kravina.

Od loupeže k autorské zpovědi?

Určitě nejsem jediný, kdo si všiml výrazné podoby mezi režisérem Nolanem a postavou Cobba. Ať už je to podoba vizuální mezi DiCapriem a Nolanem, nebo samotná cesta filmem. Při "správné" symbolice postav jako Saito=bohatá filmová společnost a Cobb=režisér nebo ještě lépe tvůrce snů (filmů, které se točí v továrně na sny=Hollywood;-)) se dostáváme do významové linie o tvůrčím procesu, odpovědnosti a tlaku na jednotlivce i samotného postavení budovaného snu jako symbolu, který není vždy úspěšný/jistý. Tuhle možnost jsem zatím příliš nezkoumal...

Na co se zaměřit?

Vezměte si Cobba, který vysvětluje Ariadně, že nemá vytvářet místa, která zná z reality (a ona přitom vytvoří most, na kterém se objeví Cobb s Mall, náhoda?). Při posezení u kávy mluví o snech a našem vnímání bez "počátku". Víme, kde jsme, ale nevíme, ale ani nepřemýšlíme o tom, jak jsme se sem dostali. V tomto stylu dost často Nolan stříhá scény. Z vlaku do hotelu, z Tokia do Paříže, z Paříže do Mombasy... Nevíte jak, ale jste tam. Ano, takhle může fungovat i klasická filmová "řeč", protože tvůrce nechce řešit přechody a cesty, ale co když je to všechno formální záměr? A tohle je jen cca 3 minuty filmu, v kterých se řekne pár zásadních věcí.

Jedna z vizualizací filmu (vtipně provedená ve stylu navazujících schodů ve filmu:)) Tady je další

Vlak se objeví třikrát-> Ariadna ho uvidí v Cobbově snech (výtah), poté je na ulici, kde ho asi nikdo nepřehlédne a pak je v pozadí pádu auta z mostu:)

Edith Piaf-> nejen, že zpívá "Ne, ničeho nelituji", což má všechny spáče správně synchronizovat, ale také Marion Cottilard (Mal) má doma Oscara za roli této slavné francouzské šansoniérky. UPDATE: někdo přišel na toto. Úžasné, že?

Odrazy-> od prvních scén v Saitově domě přes Ariadniny dveře ze skla (kde je kamera? Morfeovy brýle se stydí:))) až po odraz skutečných lidí ve vzpomínkách (děti, Mal,...).

Paradoxy-> jsou jediným paradoxem schody, o kterým mluví Artur?

Plakát -> pouhý žert marketingové oddělení?:-)

Prsten -> potuluje se na internetem zajímavá teorie, v které je sen vše, kde má Cobb manželský prsten. Vše ostatní je pouhou realitou... zajímavý detail:)

Odkazy na různé teorie, co se válí na internetu (EN):
1 2 3 Jeden prsten vládne všem a (CZ) diskuze

Co vy na teorie a možnosti výkladu Inception?

PS: tady je ještě komiks, který působí jako prolog k filmu a trochu vysvětluje, co Cobb hledal v Saitově mysli.

17 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, snažím se někde najít záběr s tím, když padá auto z mostu... píšeš zde, že si zahlédl vlak, vůbec jsem si ho nevšiml...

Anonymní řekl(a)...

Wow :) Viděla jsem dnes (včera) večer a pěkně si v tom zamotávám hlavu :) Díky, chtěla bych moc vidět film znova, třeba to vyjde.

Djkoma řekl(a)...

První anonym: když padá je v pozadí most a (tuším že) vlak jede jako by pod ním(=za ním). Je tam na 100%:) je to tenhle most http://www.portoflosangeles.org/img/gfx_heim_bridge.jpg

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, možno sa za stratu ženy cítil zodpovedný a preto sa deťom nemohol pozreť do očí. Možno zomrela pri nejakom vlakovom nešťastí, pri ktorom bol aj on - keď si spolu lahli na kolaje tak ako keby tam mali zomreť spoločne a tým by sa necítil byť zodpovedný - preto sa im nakoniec mohol pozreť do tváre - či blbosť ? :)

Anonymní řekl(a)...

podle me Cobb s Mal byli v limbu - kdyz o tom Cobb (ted nevim uplne presne kdy) vypravi, je tam zaber na Mal, jak se objevi ve vlnach - to je symbol, ze jsou v limbu, ne?

Djkoma řekl(a)...

ano, skoro určitě to limbo je, ale v článku to už měnit nechci:)

Anonymní řekl(a)...

No po třetí projekci zrovna jasno nemám.Ale myslím,že Nolan nám to trochu "zarébusoval".Nikomu nepřišlo divný ,že hlavní postava - Cobb pracuje pro firmu Cobol Engineering? Že by až taková náhoda?Jo a není náhodou zpomalená Edith Piaf následkem zpomalení času ve snu ?

Anonymní řekl(a)...

Zas hladate veci tam kde su neni! Hovno v hajzli je hovno v hajzli a nie metafyzicke vyjadenie vasho sucasneho stavy spokojnosti zo svojou vladou.

Djkoma řekl(a)...

Poslední anonym: přemýšlení nad filmem přeci není důkaz nějaké nemoci nebo demence, ale právě naopak snahy přemýšlet, hledět hlouběji do tématu a do obrazů. Samozřejmě, nic se nemá přehánět, ale ani ignorování možností...

Anonymní řekl(a)...

zapremyslejte treba nad tim, ze kdyz Cobb skoli Ariadnu, ukaze ji jeho totem (kacu) ktera spadne. Proto by tenhle moment mela byt realita.

Anonymní řekl(a)...

a neni to teda tak, ze celou dobu on opravdu sni a pravdu mela jeho zena, ktera se zabila, tim padem se probudila a vraci se za nim, aby ho privedla take do reality? on je nakonec tim, kdo se ztratil ve snech. dneska jsem to videla v kine a je to fakt zamotany :-))))

Anonymní řekl(a)...

Zdar, možná se to už řešilo...Napadlo mě, že celý film je o tom, jak si Cobb chce vnuknou myšlenku toho, že se skutečně setkal s dětma a věří, že to neni sen.

Anonymní řekl(a)...

cobb i Mall spolu byli v limbu -oba spolu zestárli (přesvědčuje jí o tom Cobb a taky zhábět na jejich staré ruce.... A to, že se v určitých okamžicích káča točí nemusí být realita, ale Cobbovy vzpomínky, které do snů, ařkoli se to nemá, zatahuje....

Ježour řekl(a)...

Cele tohle premysleni je strasny pruser samo o sobe ... vcera jsem videl INC potreti, doma pekne v klidu, opet jsem se vratil na vlnu premysleni a vyjasnovani ... ale bohuzel jsem to nakonec cele zazdil tim, ze jsem zadal do Guglu: Inception, teorie, vysvetleni ... ted v tom mam jeste vetsi hokej, protoze defakto plati, ze co clovek, to nazor. Pamatuju si, kdyz jsem byl na tom poprve v kine, ze po predstaveni jsme se znamyma stali 1,5 hodiny pred kinem a cela debata nakonec presla v hadku. Muj osobni postoj: chci verit tomu, ze se ve filmu opravdu pohybujeme v realite, verim Cobbove scene v pokoji, ze z toho Mal opravdu šíblo a zabila se, verim tomu, ze na konci káča opravdu spadla. Co mi neni jasne, je synchronizace kopanců, tam mam velke pochybnosti. Protoze v okamziku vsech spravne nacasovanych kopancu, zakoncenych vybuchem ve snezne pevnosti, by se meli vsichni naraz probudit v letadle. O ploudeni a uvezneni mysli v Limbu muze byt rec pouze tehdy, pokud by Saito predcasne umrel - sedativa atd. JEDEN VELKY BORDEL TENHLE FILM, ZLATY AKCNAKY S WILLISEM :-)))

Anonymní řekl(a)...

mě po prvním shlédnutí filmu připadalo vše jasné, jak to vidím ale po několikáté, tak si přestávám být jistý. Nevím jestli je to i záměr tvůrců tohle vyvovalt v divácích ale funguje to skvěle. Jeden z nejlepších filmu. Jitří emoce a funguje skvěle. Hudba úžasná.

Anonymní řekl(a)...

Nolan spravil jednou scenou to o com je akcna zapletka filmu. Vloženie. Vložil všetkým z nás myšlienku. No príde mi to geniálne.

co sa tyka samotnych teorii, mne sa paci jednak tvoja teoria ze od zaciatku je to sen. ale totem sa nie vzdy nonstop tocil pokial si dobre pamatam, ked hej tak ma opravte, dnes to idem znovu pozriet. mne napadla este myslienka co urcite mnohym ze zrutenim ostatnych vrstiev a zabytim sa spolu so Saitom v 3. (4.?) vrstve sa dostali do Limbu avlastne sa neprebudili v lietadle do reality ale prebudili sa do Limbu.

Anonymní řekl(a)...

já na tom filmu nechápu dvě věci, přestože jsem ho viděla už několikrát. Dokáže mi je, prosím, někdo vysvětlit?

1. když cobb ukazuje adrianě to, jak fungují sny (na začátku, jak ji přesvědčuje, aby šla do týmu), tak ona ten sen tvoří v tom snu - myslím architekturu. Hraje si s gravitací a zrcadly atd... Ale potom když se chystají na ten úkol, tak si v realitě vytvořila modely úrovní...jak je přenesla do snů? Copak se sny nevytváří až v těch snech?

2. jak určí, do čí hlavy právě půjdou? (když byli v tom hotelu, tak Fischerovi řekli, že jdou do hlavy jeho strýce, ale ve skutečnosti šli do té jeho, jak toto ovlivnili?)