pondělí 29. listopadu 2010

Harry Potter a Relikvie smrti část 1 - dojmy

Další Harry Potter je tu a s ním přicházejí kyselé obličeje fanoušků. Už je vidím, jak v kapse hledají svou kouzelnickou hůlku, aby všechny kritiky světa nechali navždy zmizet (nebo proměnit v něco trpícího nebo ohavného). Něco podobného se možná stane i mě, takže se tímto s vámi loučím a jdu si hledat žabku do páru;-) Pro začátek bych však doplnil pár skutečností, díky kterým možná ujdu trestu. Jsem knižní ságou s vyvoleným zjizveným chlapcem nedotčen, nečetl jsem ji a ani nehodlám. Filmy jsem však viděl naopak všechny a to tak +/- 3krát každý (ty poslední méně). Mimochodem prozradím pár úseků, které by přes viděním divák neměl znát, takže bacha spoilery.


Při sledování jsem se cítil, jako když jsem četl Gaimanovy Americké bohy. Stále jsem čekal na tu velikou bouři, co přichází, ale celý film se o ní jen mluvilo... Protahovat čekání na finále 146 minutami?:( Proč... Pro fanoušky naprosto nesmyslná otázka, která jim je jistě pochopitelná z knihy, detailů v ní a celkového pocitu "dejte tam, co nejvíc". Mě však tohle nestačí, protože film není kniha (a naopak). Pokud v knize fungují některé pasáže, třeba velmi, ale velmi dlouhý pobyt v lese, tak dobře. Ale ve filmu je půlka filmu zabita lesem a tichým depresivním čekáním, do kterého se občas vmísí vtip a nějaký zajímavější okamžik (návštěva Ministerstva kouzel a jeho hitlerovsko-1984 podoby). Tyto dlouhé depresivní pasáže však mohli být kratší i přesto, že mají představovat "destrukci" světa, v kterém je Harry hledán a odrážet dobu, za kterou se všechno stalo. To je klasický problém filmu, protože tady se musí nějak vizuálně ukázat, že čas utíká. S tím měl obraz vždy problém (pokud nechtěl vše ukázat explicitně např. na hodinách, kalendáři apod.). Yates to vyřešil pozvolnou změnou pozadí, která pro mě však mohla představovat cca měsíc dva stejně jako půl roku rok. Vedle toho působí zarůstání sedmnáctiletého chlapce jako trochu neohrabaný způsob, jak říct, že čas plyne:). Určitě tenhle filmový problém mohl být vyřešen mnohem zajímavěji a nemusel vést k dlouhému procházení lesem.

Právě k této výtce se váže problém, který s posledním dílem HP mám. Udělal totiž velký krok směrem od klasického filmového diváka, neznalého obsahu ani předlohy, který nepotřebuje znalosti "ničeho"(snad jen předchozích dílů ságy) pro pochopení děje, postav i motivace. Tohle odpadá, protože režisér David Yates a pan scénárista Steve Kloves tyhle diváky v podstatě ignorují. Naopak (a vcelku pochopitelně) podbíhají fanouškům, jak mohou. Vkládají odkazy (jak to mohu poznat, když jsem to nečetl, že?;-) to víte, něco je tak viditelně "mimo", že to může být jen pro fanoušky a jiné věci mi zase řekne někdo, kdo ságu četl), detaily a postavy, které třeba divák ságy příliš nezná. Třeba když Hermiona vychází ze stanu a říká Harrymu, že už ho neostříhá, tak divák to vezme jako kameňák, ale fanoušek tleská... a samozřejmě je toho mnoho. Ať snaha říct dvojice v úvodu říct, že čekají dítě až po obrovskou obměnu postavy Luciuse Malfoye, který je z velkého arogantního kouzelníka jen malým kloučkem, který nic nevykouzlí.

Tím, že už HP příliš nevysvětluje a není moc přístupný neznalému divákovi nechci říct, že by příběhová linie nebo struktura byla nečitelná, to určitě není. Je v podstatě jednoduchá, velmi předvídatelná a má jasný směr, který je bohužel odvyprávěn hrozně pomalu. Jde mi hlavně o věci jako zrcadlo, které sebou nosí Harry a vidí v něm (?) mrtvé lidi. Pak věci jako proč Voldemort při honbě za Harrym neuspěje a "shoří" mu hůlka. Jak had věděl, kde má na Harryho čekat, laň, parfém, meč v lese, nalezení Harryho a Hermiony Ronem apod. Pro někoho detaily, pro mě docela zajímavé otázky. Ale asi nejvíc mě zarazila scéna, kdy chytí Hermionu a Rona. Hermiona naivně "změní" obličej Harryho a toho následně nikdo nepozná. Lapkové je možná neznají, i když všude jsou jejich obrázky a oni sami je hledají, ale to, že ho nepozná Bellatrix ani Lucius (Drako byl jasný;-)), to už bylo moc. Ještě když vědí, že Hermiona je Hermiona a Ron je Ron. Dát si dohromady, že jedna a jedna jsou dvě by zvládnout mohli.

Hodnotit technické složky a herce v celé sáze nemá moc cenu. Od dětských dílů točených s jasnou cílovou skupinou (ano Chrisi, všichni víme!), přes temnou cestu časem, rozháraný a divně působící soutěž o Ohnivý pohár až po Yatesovy díly plné filtrů, ztemňujících všechno. Jeho předchozí filmy jsou až na výjimky spíše komediální povídačky a do teď mě fascinuje, proč zrovna on dostal na starost poslední "4" díly Harryho Pottera, ale to je už jedno. V něm tak velkou chybu nevidím, i když akční sekvence jsou příliš trhané po vzoru Greengrasse a jeho agenta. Hudba od Alexandrea Desplata mi osobně v kině přišla slušná, nerušila, ale doma bych si ji poslechnout rozhodně nechtěl. Nevidím k tomu jediný silný důvod (motiv). O hercích bych mluvil už vůbec jenom v dobrém, protože tahle anglická herecká škola nemá slabá místa (snad jen málo Severuse a Bellatrix, kteří jsou opravdu úžasní. Hlavní trojice na to, že byla vybrána mnoho let zpátky působí velmi trefně, všichni si na ně už zvykly a jen doufám, že se všichni dokáží časem z téhle "frodovské" škatulky dostat.

Pro mě se tak filmový HP stává samostatně stále méně funkčním světem, v kterém všichni zúčastnění rezignovali na této negativní změně zabránit zabránit. Možná už se vidí v cíli tohohle velkého multimiliardového podniku, ale nejsem za to rád. Je to velká škoda, protože tenhle drahý dárek fanouškům mohl být mnohem přístupnější a divácky atraktivnější. Jinak hodnocení ságy po čsfdácku: 4*3*5*3*4*3*3*.

PS: Billy Nighy měl velmi krátkou roli:)

PPS: příště mi řekněte, že skřítkové kouzlí lépe než většina kouzelníků, ať nejsem tak překvapen/zděšen:)

PPPS: závěrečné titulky mohly být výrazně originálnější a zajímavější...

Pro fanoušky dárek k Vánocům, pro diváky technicky vynikající film s mnoha otázkami a dvaceti minutami navíc. Takže za půl roku u finále na shledanou.

Hodnocení: 50%

2 komentáře:

DW řekl(a)...

Nejsem si jist, jak komentovat tvé dojmy, jelikož jsou velice trefné, z pozice člověka, jenž ušel v HP sérii obrovský kus cesty, od naprostého pohrdání nahypovaným fenoménem, po první shlédnutí prvního Columbusova dílu z originální VHS, následného průletu všemi tehdy dostupnými knihami (1-5) a v jednu dobu dokonce nadšeným fanouškovstvím příběhu, jenž je viděno střízlivýma očima pouhou, byť řemeslně dokonalou, kopií všeho, co bylo zrovna po ruce, mohu říci jen tolik - z mého pohledu zůstává nejlepším stále druhý díl - a to jak knižně, tak filmově. Knížka je poměrně dobře zvládnutou detektivkou s famózním a těžko předvídatelným koncem, na níž autorka dle mého názoru nikdy nedokázala smysluplně navázat. Následující díly byly prostě jiné, JK se snažila zachytit strasti i slasti dospívání, přičemž zapomněla sledovat integritu příběhu, jenž často nedával smysl a postupně se stále více zamotával a různě klikatil, až tomu opravdu rozuměla jen autorka sama. Jeden příklad za všechny - zmiňuješ, že film je určen hlavně pro fanoušky a ty, kdo knížky četli. To je bezesporu pravda, já bych rád podotkl, že film je ještě mnohonásobným zjednodušením knižní předlohy, v níž to všechno bublá, natřásá se a různě klikatí a ve finále jediné, co čtenář dělá, je, že počítá postavy, které si autorka poněkud pošukaně uvolila nechat zabít. Ta knížka jakoby ani do universa Harryho Pottera, kdy se většinou na pozadí děje něco mysteriózního, ale v němž hlavní hrdina vždy ať už vlivem štěstí, či porady od někoho jiného (většinou, pan Potter není zrovna nejsamostatnější hrdina knižní historie) nepatřila, je jakýmsi testamentem dospěláckého vystřízlivění z dětství, v němž se z kouzelníků najednou stávají nacisté v uniformách, tisknou se propagandistické plakáty s klasickým fontem a znovu se připomná hrozba a obludnost genocidy - je to moralizování - neduh, jenž přichází vždy, když si autor/ka myslí, že již jeho pro zábavu a obveselení určené pohádky dosáhly patřičné velikosti. JK prostě zaslepil úspěch a (zejména) poslední díl napsala stylem, jenž je dalek všeho, díky čemuž se stala proslulou. Stejně tak film více či méně ve snaze kopírovat knižní předlohu bude nevyhnutelně pouhým setrvačníkem, který postrádá základní hodnoty kdysi výjimečně povedeně zkopírovaných atributů jiných děl. Stejně tak, jako děti v knížce postupně vystřizlívěly a odrostly, stejně tak i já děkuji JK, že svou ságu snad nadobro uzavřela sedmým dílem. Víc mrtvol by totiž její svět snad ani nesnesl.

P.S.: Ohledně soundtracku naprosto souhlasím, ten Dark Knight motiv na začátku mne obzvlášť nadzvedl ze židle.. Síla..

Novinha řekl(a)...

První film o Harry Potterovi mi pustila neteř, v té době věkově blízko ústředním hrdinům. Ostatní díly jsem viděla v kině a nedávno jsem si na ukrácení dlouhé chvíle v nemoci půjčila první čtyři díly knižně, zatím mám čtvrtý díl rozečtený.

Po shlédnutí první části Relikvií smrti přemítám, zda-li je tak špatný jenom film nebo i kniha. V názoru na film mohu jen souhlasit s autorem recenze (až na to, že se mi Američtí bohové docela líbili :-)). Ze začátku to vypadalo přinejmenším na slušnou akci, ale posléze se děj vytratil do neznáma a vystřídaly jej záběry na krajinku prostříhané trhanou krátkou akcí, to asi abychom neusnuli úplně.

Takřka až do konce filmu jsem přemítala, proč hledají a likvidují viteály, když se celý film jmenuje Relikvie smrti. Nakonec jsem se to dozvěděla :-), ale stále nechápu, proč se honí za viteály, když existují jakési relikvie smrti a jak do toho zapadají. Ostatně značnou část filmu jsem trpěla dojmem, že si sedím na vedení. Teď už vím, že to bylo srozumitelné pouze čtenářům knižní předlohy. Vskutku nepříjemné překvapení.

Ve filmu mohlo být více prostoru věnováno proměně kouzelnického světa v okupovaný a utlačovaný. Takhle to vypadá, že stačí pár zlých černokněžníků, kteří rázem ovládnou všechny důležité struktury a dobří čarodějové se bez boje rozprchnou a ukrývají. Je porobená jen Británie, nebo celý svět? A co mudlové? Jak události na ministerstvu kouzel ovlivnili život obyčejných lidí?

Je to škoda. Doufám, že další díl bude alespoň o kousek lepší a srozumitelnější. Jen nevím, jestli nemám před kinem pro jistotu dočíst celou ságu HP :-)

PS: pro mě nejlepším dílem je jednoznačně třetí, který považuji za jeden z nadprůměrných fantasy filmů.

PPS: Voldemort je údajně nejmocnější černokněžník za posledních sto let. Mám to chápat tak, že každých sto let povstane někdo takový? No potěš koště...