neděle 11. října 2015

Island 2015 - příprava na velký výlet

Čím to všechno začalo?

Jak tomu v dnešním moderním světě bývá, za všechno můžou ty internety! A hlavně Facebook. Jednou jsem si takhle prohlížel nejnovější feed a zaujala mě tato stránka . Krása Islandu už z fotek je nezpochybnitelná. Chtěl jsem se podělit o ty fotky a "jiný svět" s ostatními smrtelníky a nasdílel  (10.3.2015) jsem tedy odkaz na svůj profil. Co bylo pak jsem popravdě vůbec nečekal. Z povzdechnutí o kráse Islandu, kam bych se rád vydal, bylo najednou mnohačetné lajkování a hlavně komentáře a zprávy uživatelů, které jsem roky neviděl, že by taky chtěli jet. Nejdříve jsem tomu nepřikládal zase takovou váhu, vždyť takových tužeb máme všichni mnoho (začíná to u nápadu, 20 lidí chce také, za měsíc se angažují už jen dva a to jeden má problém s penězi a druhý s časem -> a kdo nemá?).

O to zásadnější na konec bylo vyčlenění skupinky 4 lidí, s kterými to vypadalo vážně. Dokonce tak vážně, že všichni 4 vypadali, že to do toho půjdeme. Nikdy jsem neletěl, říkal jsem si. Nevadí, to se musí zlomit (popravdě, když se mi zdá 2x ročně o tom, že ve snu umírám při pádu v letadle, ta statečnost mě opouští :D). Z diskuze také vyplynulo, že vzhledem k ceně hotelů, asi nestrávíme moc času na pořádné postely, to se mi nechtělo riskovat. Nikdy jsem nebyl takhle na dlouho někde po stanem ve spacáku, ale co, musí se to zlomit. Takže další bod překonán s tím, že kdyžtak pár dní se v hotelu/hostelu/autě zvládně (plány jedna věc, realita druhá).

Byli jsme čtyři, jako tři mušketýři:-). Jako zaměstnanci různých firem jsme se na konec zvládli domluvit na termínu, co vyhovoval všem. Naše cesta tedy měla nastavený termín od 24.8. do 6.9.2015. Necelých 14 dní... je to moc nebo málo? Dovolená schválena a v květnu, po cca 2 měsícem od odkaz na FB, jsme koupili letenky a začali se psychicky připravovat na cestu na Island. Samozřejmě pro někoho to byla jen další cesta v jeho cestovatelském životě, pro některé cesta do neznáma (k tomu se hrdě hlásím!).

Jako přepravu na místo jsme zvolili zcela logicky letadlo (pro rýpalce, na Island se dá dostat i jinak, než letadlem:-)), takže první cesta vedla z Praha-Ruzyně do Dusseldorfu a z Dusseldorfu do Reykjaviku. V Německu máme cca 4 hodiny času, náš let je poslední ten den, takže bude čas se i podívat po letišti. Vše s GermanWings... prostě jsme si řekli, že víc bláznivých pilotů u jedné letecké společnosti být nemůže, teď jsou na řadě ostatní:-). Zpět letímě s Air Berlin z Reykjaviku do Berlina, a z něj poté Student Agency do Prahy. V Berlíně plánujeme 6-7 hodin pauzu, snad stihneme z tohoto v dobrém i špatném proslaveného města.

http://www.filminiceland.com/case-studies/filming-locations/
Pár dost známých filmů se na Islandu natáčelo...

Osobní vsuvka-motivace: Cestování má pro mě jeden zásadní problém a to je přemýšlení o cestování:-). Ve chvíli, kdy člověka cestování čeká za delší dobu, plánuje, přemýšlí, rozmýšlí a všeho je možná až moc, aby z toho nebyl nervózní. To je můj stav. Vypsal jsem soubor míst, které jsem chtěl navštívit, ať podle fotek a webových doporučení, tak hlavně podle pro mě důležité věci a to jsou filmové lokace. Líbí se mi cestovat a poznávat místa, kde se točil ten nebo jiný film. Ano, Island je plný přírodní krásy, ale ty filmové lokace jsou jako třešnička na dortu. Vzhledem k mému velice kladnému vztahu k filmům jsem tento pohled prostě nedokázal ignorovat. Stránky na toto téma jsou zde, já je samozřejmě objevil až po návratu:-). Ale z mnohých bych snad zmínil lokace pro Interstellar, Promethea, Waltera Mittyho, Hru o trůny - sakra, tam vše připomíná Hru o trůny - a další... Navíc Island nabídl zásadní věc a to naprosté vytržení z pohodlnosti civilizovaného života. Není to putování přirodou bez auta a jídla a stanu, ale je to rozumné vytržení z reality. Minimum wifi, žádný počítač, žádná postel, ale spacák, stan, příroda, vzduch a jiný svět. Na jednu stranu děsivé, na druhou stranu velice osvobozující.

Máme termín, máme 4 lidi, takže můžeme plánovat. Pár záchytných bodů, nejznámější turistická místa, pořádný průvodce a postupně se rýsovala cesta kolem velké části Islandu, spočívající především ve zlatém okruhu (Golden Circle). To je v podstatě cesta okolo celého Islandu, která jako jeden okruh spojuje zásadní turistická místa a dovoluje návštěvníkům s autem (i bez 4x4) poznat Island. Musíme ty místa nějak objet, takže další volba je na auto. Já hlasuji a postupně na to přistoupí i zbytek výpravy, že 4x4 je povinnost (a kolega aspoň mohl projíždět kdejakou hlubokou kaluž a nahazovat auto blátem!), tak na konec volíme kompromis Dacii Duster. Už předem mohu říct, že ve výsledku to bylo nejmenší auto, které bylo pro 4 lidi snesitelné.

Shrnutí plánu: strávíme necelých 14 dní na Islandu, objedeme ostrov autem ve 4 lidech, spát se bude především v kempech a zkusíme vidět ty nejdůležitější místa. Zní to jednoduše.

Takže plánování pokračovalo, kolega sepsal plán, který ve finále s denním rozpisem bude cca týden před odjezdem. To zní dobře, začal jsem vědět, do čeho to jdeme:-). Jenže, co teď sebou? A je vůbec Island tak nepříjemný ohledně počasí, jak se říká? Moje starší softshellová bunda asi nebude stačit (nebo ano?) a brát si rifle na Island mi nepřijde jako rozumné hrdinství. Takže jsem nasbíral několik rad a zkušeností z webu...  a popravdě, po přečtení 2-3 stránek se v tom člověk už začne utápět. Moc nápadů, moc "pravd, bez kterých na Islandu zemřete!!". Jeden říkal, na Island vše od bot přes ponožky až po spodní prádlo z Goretexu a jiný píše, že se to zvládnout v pohodě na lehko... jak se rozhodnout?

Co sebou...
Na konec jsem zvolil cestu kompromisu, kdy jsem nešel o nejdražší výbavy, ale snažil se rozumě koupit Prozkoumával jsem postupně weby a na doporučení kamaráda koupil bundu Pinguin Respect ve výprodeji stejnojmenné firmy, kalhoty Pinguin Signal (bohužel v outletu neměli mojí velikost, takže za plnou cenu, au), v Hanibalu v Praze podle povídání s prodavačem jedny nízké boty Asolo pro menší procházky případně na výměnu a další drobnosti jako rychleschnoucí ručníky (doporučuju, jeden XS-S a jeden L), ponožky (vynikající) nebo ešus. Na poslední chvíli jsem ještě dokupoval spacák, podle předpovědi mělo být některé noci až -5 stupňů, tak jsem zvolil Pinguin Topaz a velice potěšil. Navíc na tak teplý spacák je ve sbaleném stavu poměrně malý.


Pokud někdo tento text čte jako návod, co koupit a co se vyplatí, tak už zde mohu říct, že vše zakoupené byl velice dobrý nákup. Boty Asolo jsem bohužel nenosil tolik, většinu času jsem spoléhal na vysoké boty LaSportiva s Goretexem (díky Radku). Velice mě potěšilo a překvapilo oblečení Pinguin, které nemělo chybu. Ve výsledku bych nutně nešel ve svrchní vrstvě jen do Goretexu, u bot ano, ale moje bunda a kalhoty do 20 000 mm sloupce bohatě zvládaly vše, s čím jsme se na Islandu potkaly. Osobně jsem celkem náchlný na krk, tudíž jsem volil 2x šátek, což byla i celkem příjemná věc v případě potřeby - třeba u "voňavých" sírných gejzírů.

Co se týče seznamu věcí, využival jsem tento seznam (díky za něj) a maličko si ho doupravil podle potřeby:

- do krosny
1. Pas a řidičský průkaz
2. Peníze, kreditní kartu a propisku
3. Doklad o cestovním zdravotním pojištění
4. Elektroniku: telefon, počítač, fotoaparát (digitál), sluchátka, nabíječky
5. Léky: Paralen, Ibalgin, provitamín Betakaroten - Vitamíny
6. Klasickou kosmetiku (tekuté věci pouze do 100 ml, takže buď povezete menší balení nebo vše koupíte na místě): mýdlo, šampon, pastu na zuby, voňavku, deodorant, opalovací krém, kartáček na zuby, holicí strojek, hřeben
7. Rychleschnoucí cestovní ručník
8. Papírové kapesníky
9. Spodní prádlo
10. Plavky
11. Trička s krátkým rukávem
12. Tričko s dlouhým rukávem
13. Kalhoty (nepromokavé)
14. Čepice - windstopper
15. Šála-windstopper/fleec límec
16. Sluneční brýle (případně i dioptrické)
17. Pantofle
18. Ponožky
19. Čelovku / baterku
20. Tenkou pláštěnku (jen pro stav nouze)
21. Repelent
22. Jídlo - doporučuji si najít na internetu omezení pro danou zemi, Island je má např. docela striktní
23. Ešus
24. Nůž
25. Lehčí nízké boty
26. Sluchátka
27. Powerbank
28. Knížka + MP3
29. Karimatka - samonafukovací (doporučuju rozložit, sama se nafoukne do určité míry a pak stačí trochu dofouknout a hotovo, foukat od začátku nemá cenu:-) jsem se poučil)
30. Spacák
31. Polštář za krk (do auta, letadla…)

- na palubu letadla
• Dlouhé pohodlné kalhoty
• Tílko
• Mikinu
• Lehkou bundu (nepromokavou)
• Ponožky
• Boty (těžší kvůli váhovému limitu)
• Tašku přes rameno (zrcadlovka a drobnosti na palubu)

Tady bych hned přidal několi mých zkušeností, protože po jedné cestě jsem už odborník, po druhé budu expert:-). Určitě doporučuju si krosnu na letišti (v Praze Ruzyni za 120 Kč, v Reykjaviku služba není...) obalit igelitem. Proč? Za prvé Vám bude u krosny všechno lépe držet (třeba spacák, karimatka, ... vysvětlím později), za druhé Vám zavazadlo vezmou skrz check-in a nebudete ho muset nést na "nadrozměrná zavazadla" a za třetí, se Vám cestou jen těžko nějaká část krosny zasekne ve stroji/za cokoliv (zde hrozí buď, že tam krosna pak zůstane a opozdí se, nebo Vám někdo třeba uřízne otravné přezky). Pokud tak učiníte, nezapomeňte na krosně mít cedulku s jménem apod., tak, aby vyčuhovala z igelitu. Pro jistotu aneb co není s jménem, to se může snadno ztratit.

To není mumie, ale moje krosna obalená made in Praha Ruzyně

Možná se ptáte, kde je stan, když v něm chceme spát. Protože jsme byli 4, hned od počátku se počítalo s dvěmi dvojcemi. Jedna měla stan, druhá ne. Já byl v té druhé. Kde bych také vzal stan, když jsem si kupoval svůj první spacák a stan ještě nestavěl:-). Vznikla tedy diskuze, co s tím. Vzhledem k cenám stanů není problém jeden koupit pro dva lidi, jenže je poměrně těžký a do krosny s váhový limitem 23 kg (a hlavně objemovým limitem...) už se nám ho nějak nepodařilo vložit. Proto varianta B, doporučená na jednom webu, půjčit si stan na místě. Z počátku šílená myšlenka, která je však přesně odráží současný moderní svět. Někam jedu, nic nepotřebuji, vše si půjčím, protože v letadle není dost místa pro vše a něco ani není dovoleno (plynové bomby pro vařiče). Nacházím proto stránku Island camping equipment a objednávám na 12 nocí stan, za cca 6 eur na noc, necelých 1500 na celý pobyt za každého. Nemusíme se o nic starat, zda stan bude stačit, zda bude v pořádku, vše je na nich. A mají i garantované 24/7 vyzvednutí, což se nám hodí, přílet do Reykjaviku máme v 1 ráno.

Takže i poslední položka vyřešena, vše sbaleno, teď jen doufat, že nám vyjde počasí na Islandu.

Směr Island!

Další díl - 1/2 výpravy Island 2015
Další díl - 2/2 výpravy Island 2015
Zhodnocení Island 2015

Žádné komentáře: